פגיעה בעבודה נתפשת אצל רבים רק כפציעה פיזית במקום העבודה שלהם ובזמן העבודה, אך לא כך הדבר. יש הגדרות שונות של פגיעה בעבודה והן לאו דווקא קשורות למקום העבודה בפועל או לפגיעה פיזית ספציפית ונקודתית. חשוב לדעת מה ההגדרות הקיימות בחוק ולדעת אם יש לכם עילה לתבוע את הזכויות המגיעות לכם.
ישראלים רבים לא יודעים את כל ההגדרות והתנאים של פגיעה בעבודה ולא מנצלים בשל כך את הזכויות העומדות לרשותם. פגיעה בעבודה יכולה להיגרם עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע.
- תאונת עבודה – כל פגיעה של עובד בשטח העבודה או בזמן העבודה, כמו כן מקרים של תאונת דרכים בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה לביתו. נוסף אל אלו מדובר גם על תאונות בזמן שהעובד פעיל בנוגע לעבודה שלו כלומר אם הוא בכנס, השתלמות מקצועית וכדומה.
- מחלת מקצוע – מדובר על מחלה\פגיעה עקב עבודה בעיסוק מסוים באופן שחוזר על עצמו לאורך זמן רב. דוגמא לכך יכולות להיות צרידות קבועה, ירידה באיכות השמיעה, מחלות עור שונות וכן הלאה.
מה עושים במקרה של פגיעה בעבודה?
במידה ואתם עוברים פגיעה בעבודה או מרגישים שאתם סובלים ממחלת מקצוע, יש לפנות למשרד עורך דין נזיקין כדי לקבל יעוץ משפטי לגבי האפשרויות העומדות בפניכם מול המעביד, חברת הביטוח וביטוח לאומי. לעתים יעוץ שכזה שווה כסף רב ומונע טעויות בהתנהלות שיש לבצע כדי להיות זכאים לכך.
יש לפעול על פי כל מקרה לגופו לפי השלבים הבאים:
- תיעוד של נסיבות האירוע בכתב ובצילום סמוך ככל הניתן לזמן הפגיעה או בעת שיש תאונת דרכים בזירת האירוע. כמו כן אם ישנם עדים לאירוע כדאי לקחת אתה פרטים שלהם.
- יש לפנות לבדיקה רפואית מיד לאחר האירוע ולא לחכות. לעתים פגיעות נראות קלות ושטחיות אך לאחר מספר ימים מתחילים לסבול מכאבים, סחרחורות ותופעות אחרות שקשורות לפגיעה. כדאי להיבדק ולציין שהסיבה לכך היא פגיעה בעבוד או תאונת דרכים הקשורה לעבודה וכן הלאה.
- במקרה של תאונת דרכים מומלץ מאוד לדווח על כך למשטרה ולבקש לקבל העתק של הדיווח. גם פגיעה קלה יחסית יכולה להתפתח לאחר מכן לאירוע מורכב יותר וכדאי שיהיה לכך תיעוד במשטרת ישראל.
- כעת יש להחתים את המעסיק על טופס פגיעה בעבודה. עם הטופס יש לגשת לרופאים ומומחים המעניקים לכם בדיקות או טיפולים שונים ולקבל מהם אישורי מחלה לנפגע עבודה.
- חובה לאסוף כל מסמך רלוונטי שקשור לאירוע, גדול כקטן, ובאופן מסודר. אי אפשר לדעת איזה מסמך יהיה חשוב עבורכם בעתיד במקרה של תביעות משפטיות נגד המוסדות השונים, שיודעים להיות בירוקרטיים ומתישים ולחפש כל סיבה שלא לשלם לכם את המגיע לכם.
מהו זמן התביעה שעומד לזכותכם?
ניתן להגיש דיווח ותביעה למוסד לביטוח לאומי עד 12 חודשים מיום האירוע. חשוב שלא לאחר בהגשת המסמכים הרלוונטיים וככל שתקדימו לעשות זאת כך גם תוכלו לקבל תגמולים מוקדם יותר. את חברות הביטוח והמעסיק תוכלו לתבוע עד 7 שנים מיום האירוע. רצוי ראשית כל לסיים עם ביטוח לאומי.
לסיכום נציין שכל ההתנהלות הזאת חייבת להיות עם ליווי משפטי של עורך דין תאונות עבודה שיעזור לכם לא לפספס אף שלב בהליך וגם להגיש את כל הניירת הרלוונטית בצורה הנכונה כדי לקבל כמה שיותר בכמה שפחות זמן.
המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד לירן גודיס, עורך דין נזיקין, אשר מייצג נפגעים ובני משפחותיהם בתביעות נזקי גוף מורכבות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח והפנסיה.